JORNADES DE PORTES OBERTES A LA SETMANA CULTURAL A JAM SESSION ESCOLA SUPERIOR DE MÚSICA


#SonsCulturcatTotcat  #FormacioCulturcatTotcat #EnsenyamentCulturcatTotcat

SETMANA CULTURAL a JAM SESSION

Jornades de Portes Obertes


Resumen de algunas imágenes sobre la Semana Cultural 2014 en Jam Session Escola de Música, junto al excelente equipo personal y técnico de TVE para la elaboración de un próximo documental. Una semana inolvidable. ¡¡¡Gracias a todos los que habéis participado¡¡¡


















BREU HISTÒRIA DE JAM SESSION

Jam Session és en l'actualitat, una escola diferent per a gent diferent, que fent justícia a la seva filosofia original, ofereix una alternativa superior, oficial i independent, respecte a les institucions més conservadores de música moderna al nostre país. Jam Session Escola de Música va obrir les seves portes en 1998, com una alternativa a les escoles més tradicionals de música moderna. Des dels seus inicis va destacar per la seva personalitat pròpia i la seva tendència avantguardista apostant per un nou corrent pedagògic inclinada cap a les noves músiques urbanes més contemporànies. 

Després d'una mica més d'una dècada, Jam Session es va convertir a l'escola pionera d'Espanya a formar la primera promoció d'alumnes i professors llicenciats oficialment en Rock i Músiques Actuals, mitjançant un tribunal europeu independent que va examinar i va certificar el nivell tècnic i pedagògic de la seva organització, i sent un exemple a seguir per a moltes altres escoles en tot el país.

En 2013, l'Escola de Música Jam Session va presentar al Departament d’Enseyament de la Generalitat de Catalunya, un nou projecte d'estudis superiors especialitzats en “Rock, Músiques Urbanes i Noves Tendències” que va representar una renovació docent a l'altura del moment que la societat actual demanda, i ja en 2014, posseeix la seva pròpia escola superior de música que ofereix aquest títol oficial i únic en tot el país.

PROGRAMES D'ESTUDI


El programa infantil-elemental de lEscola de Música Jam Session sestructura en cinc nivells, agrupats en dues etapes: dos nivells a la primera etapa i tres nivells a la segona.
Ledat de lalumnat comprèn dels 3 als 10-11 anys. Al llarg daquest període, la CANÇÓ és leix vertebrador al voltant del qual sestructura tot el procés densenyament-aprenentatge.
ETAPA INFANTIL
A partir del descobriment del so i el silenci, saprofundeix gradualment en el coneixement i la distinció de les qualitats del so (altura, durada, intensitat i timbre) i els seus atributs (agut-greu, llarg-curt, fort-fluix, amb el so propi de veus i instruments).
Cadascun daquests atributs contempla els elements propis de la notació musical convencional: notes musicals, figures rítmiques, dinàmiques i mitjans dexpressió. Ser capaç de distingir-los, reconèixer-los i utilitzar-los condueix finalment a la comprensió i lús correcte del llenguatge musical, i per tant a la seva lectura i escriptura.
Paral·lelament, de manera eminentment sensorial, es treballen aspectes rítmics com ara la pulsació (regularitat i variació), diferents esquemes rítmics i la seva traducció en moviment, atenent de manera progressiva a la sincronització cada vegada més precisa amb lestímul sonor.
En tot aquest procés són sempre presents, com a punt de partida i referent dactuació, els tres elements bàsics de la sensibilització musical ―la cançó, la dansa i laudició (viva i gravada, sense perdre de vista el rigor i lexigència necessaris en tot el procés densenyament-aprenentatge)― en totes les activitats, que semmarquen en un context lúdic que estimula linfant cap a la participació i que fa amè i gratificant lesforç que fa dia a dia.
Els objectius finals daquesta etapa es consideren consolidats quan linfant està preparat i és prou madur conceptualment per iniciar laprenentatge del llenguatge musical convencional, moment en què podrà començar la segona etapa del Cicle Infantil.

esquema programa infantil
ETAPA ELEMENTAL
Al llarg daquesta etapa lalumne va descobrint els elements del llenguatge musical, melòdics i rítmics, de manera lenta i progressiva, la qual cosa li permet anar assimilant-los i interioritzant-los de forma vivencial i pràctica.
En acabar la primera etapa, linfant ja és capaç de distingir sons aguts i greus molt precisos, com les notes sol i mi. La durada dels sons que també pot diferenciar tenen entre si la mateixa relació que trobarà entre les figures de negra i corxera. A partir daquestes capacitats, és possible començar a avançar en el camp convencional de la lectoescriptura de música.
Els elements melòdics (notes musicals), rítmics (figures rítmiques) o dinàmics (fort, fluix, crescendos…) es troben sempre en el context de les cançons, algunes apreses en letapa anterior i daltres presentades de nou, de manera que constantment es fa present la seva utilitat expressiva en un entorn eminentment musical.
La notació es fa des del primer moment tant en clau de sol com en clau de fa, la qual cosa proporciona una millor agilitat de lectura i facilita, en un futur, laccés a un ampli ventall dinstruments.
Al llarg daquesta etapa els alumnes comencen lestudi de linstrument. Lelecció sintenta facilitar donant a conèixer en directe tots els instruments de què disposa lEscola, mitjançant audicions durant les classes daltres alumnes. També sintrodueix lalumnat en el camp de lharmonia, tant per mitjà de petits exercicis de lectura a dues veus com amb la interpretació de temes amb instrumental divers (metal·lòfons, carillons, xilòfons…).
Amb el valor i la importància que té la cançó en tot el procés daprenentatge, no fa falta dir que en tot moment es dóna a la veu la rellevància que té i mereix com a instrument musical i com a eina de treball imprescindible en aquesta fase.
En aquest etapa es treballa, sobretot, la sensibilització dels infants dins del fet musical, i també ladquisició dels coneixements necessaris per fer del llenguatge una eina útil per continuar avançant en el coneixement de la música i aconseguir que sigui un mitjà dexpressió de la pròpia sensibilitat, que ajudi en el procés de maduració.

El programa juvenil de lEscola de Música Jam Session sestructura en quatre graus, que equivalen als dos primers del programa professional  dadults.
En aquest període es prepara lestudiant per afrontar el programa professional, amb vista a obtenir una titulació acadèmica o com a complement base de la cultura musical general.

El programa d’estudis lliure, encara que queda fora del procés oficial d’exàmens i certificacions, permet a l’estudiant avançar de manera ordenada. Consisteix a oferir els mateixos coneixements del programa professional, però integrats com a cultura general del mitjà, sense exigir el domini de les matèries.
Amb tres assignatures dividides en tres hores setmanals, assegurem un coneixement bàsic que permet a l’alumne passar al programa flexible o professional en qualsevol moment, sempre que el professor o tutor ho aconselli.

El programa d’estudis professional de lEscola de Música Jam Session garanteix el nivell de formació musical requerit per accedir als nostres estudis superiors. Es compon de tres nivells: elemental, mitjà i curs daccés al grau superior.
Totes les assignatures són obligatòries. Per a les particularitats de cadascuna, observeu les notes:
1. Assignatura duna hora de durada, excepte en els nivells 2 i 3, en què algunes assignatures es poden ampliar fins a les dues hores sempre que el professor ho consideri necessari per raons de temari.
2. Graus semestrals.
3. Aplicació pràctica de lassignatura Cultura Musical, excepte per als alumnes de piano.
4. Ha de ser un instrument harmònic per als alumnes dinstrument melòdic, i un instrument melòdic per als alumnes dinstrument harmònic. Així mateix, ha de ser un instrument de vent per als de corda, i de corda per als de vent.
5. Assignatura obligatòria per als alumnes dinstruments de vent. Per als de corda, està disponible lorquestra. També poden tocar en banda com a solistes.
6.  O viceversa.
Resultats de laprenentatge professional, dins del Marc europeu de qualificacions, en el qual semmarca el programa destudis musicals de lEscola de Música Jam Session:
Nivells
Coneixements
Habilitats
Competències
1
Coneixements generals bàsics
Habilitats bàsiques necessàries per dur a terme tasques senzilles
Treball o estudi sota supervisió directa en un context estructurat
2
Coneixements bàsics en un camp de treball o estudi concret
Habilitats cognitives i pràctiques bàsiques, necessàries per fer servir informació útil a l’hora de dur a terme tasques i resoldre problemes generals amb l’ajut de regles i eines senzilles
Treball o estudi sota supervisió amb un cert grau d’autonomia
3
Coneixements de fets, principis, processos i conceptes generals en un camp de treball o estudi concret
Gamma d’habilitats cognitives i pràctiques necessàries per dur a terme tasques i resoldre problemes seleccionant i aplicant mètodes, eines, materials i informació bàsica
Assumpció de responsabilitats respecte de les tasques que shan de dur a terme en activitats de treball o estudi
Adaptació del comportament a les circumstàncies per resoldre problemes

Comentaris